ویواریوم نوعی از پالوداریوم بسته محسوب می‌شود.

  • تعریف پالوداریوم
  • اجزای سازنده پالوداریم
  • انواع پالوداریوم
  • گیاهان مناسب برای این زیستگاه

________________________________________

پالوداریوم چیست ؟

پالوداریوم یک کلمه لاتین است که از دو بخش پالودا و ریوم تشکیل شده است : ریوم به معنای محیط و پالو به معنای محیط آبی خاکی و باتلاقی است.

درواقع پالداریوم آکواریومی هست که در آن گیاهان زمینی، آبزی  و آبزیان قرار می گیرد.نگهداری آنها در مقایسه با آکواریوم های کاملا آبدار ساده تر است در شرایطی که گیاهان و گونه های جانوری مناسب انتخاب کنیم، آنها مراقب خود هستند و دیگر نیاز به مرافبت و توجه زیاد نخواهند داشت.

در ایران اسامی مختلفی برای این جنگل سرسبز گذاشتند مانند پالاداریوم ، پالداریوم، جنگل اختصاصی و آبنمای گیاهی که صحیح‌ترین کلمه به واژه لاتین آن پالوداریوم است.

____________________________________

پالاداریوم دارای دو قسمت آبی و خاکی است.

پالاداریوم یک محیط نیمه آبی است که در آن آب و زمین با یکدیگر در ارتباط هستند و و می توانند موجودات زیادی را در این جهان کوچک آبی جای داد.

________________________________________

گیاهان مناسب رشد در پالوداریوم

داخل یک پالوداریوم گیاهان زیادی برای رشد وجود دارد که  گونه های آبزی و نیمه آبزی هرکدام را بدلخواه انتخاب کنیم. دراین انتخاب گیاهان باید به چند نکته توجه داشته باشیم:

  1. اندازه مخزن پالوداریوم.
  2. به میزان  توجه روزانه یا هفتگی صرف نگهداری از پالوداریوم.
  3. به نیاز های حیوانات در صورت استفاده از جانوران در پالوداریوم، انتخاب گیاهان نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

انواع پالاداریوم ها :

  • از نظر ترکیب گیاهان:

           استوایی. آمازونی پالاداریوم جنگلی

  • از نظر ساختار:

           باز ، بسته ، ویواریوم

به صورت پیشفرض پالاداریوم را یک مکعب مستطیل در نظر بگیریم ،اگر تمامی اضلاع آن مکعب داشته باشد. به آن پالاداریوم بسته می‌گویند. و اگر تنها یک وجه آن خالی باشد. به آن پالداریوم باز می‌گویند .

ویواریوم نوعی از پالوداریوم بسته محسوب می‌شود. که محفظه آب آن مخفی است.

یعنی اگر پالوداریوم بسته ما حوضچه آبش مشخص باشد پالوداریوم نام دارد اگر حوضچه آب آن مخفی باشد و با چشم دیده نشود به آن ویواریم گفته می‌شود.

پالداریوم‌ها بستر مناسبی برای نگهداری انواع موجودات دوزیست و ماهی‌ها است. که در مدل‌های پالادریم باز فقط از ماهی‌های آب شیرین. گیاهخوار و گوشتخوار می‌توان نگهداری کرد.

اما در ویواریوم و پالاداریوم بسته میتوان انواع دوزیستان مانند لاک پشت، خرچنگ مینیاتوری،لابستر حلزون گوگو، (مارمولک خندان) مارهای زینتی هرمیت (خرچنگ خانگی) انواع قورباغه‌های زینتی و وزق‌های زینتی ، رتیل های زینتی ، سمندرها و …. را استفاده کرد.

البته نگهداری دوزیستان بسته به سلیقه افراد دارد،پالوداریوم خیلی‌ها از موجودات زنده وحشت دارند خوششان نمی‌آید.

پالوداریوم از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. مانند محفظه آب، زیرسازی، تاسیساتادوات برقی الکترونیک، نورپردازی بک گراند تزیینات بخش گیاهی.

در پالوداریوم آپشن‌های مختلفی می‌توان اجرا کرد مانند رعد و برق ، باران،طلوع غروب آفتاب،آبشار، مه، مه پاش ، مه ساز، نور پردازی ، آکواریوم ، برکه ، ریموت کنترل،  کنترل با اپلیکشن از راه دور و …

ساخت پالداریوم

پالاداریوم

ساخت پالداریوم کار بسیار تخصصی است که نیاز به ذوق هنری علاقه و البته تخصص دارد .

کسی که می‌خواهد اقدام به پالداریوم سازی کند در ابتدا باید به علم تراریوم سازی مسلط باشد.

برای ساخت نیاز به تخصص داشتن در زمینه آکواریوم سازی و پلنتاریوم هم نیازه است تا در نهایت بتوان یک پالداریوم کاملاً حرفه‌ای ساخت.

پالداریوم دارای ساختمان واحد شیشه‌ای می‌باشد. و و در پس آن زیر ساخت ها و تاسیسات برقی، ما کار شده است روی آن بک گراندسازی انجام شده و تمام گیاهان و خزه‌ها بر روی آن سوار شده است. کنترل آب، کنترل ورودی و خروجی هوا و کنترل نورپردازی و استفاده از لامپ رشد گیاه. المان‌های پالوداریوم سازی محسوب می‌شود.

خیلی‌ها به پالدریام سازی علاقه دارند. و اقدام به ساخت آن کردند. ولی بعد از چند آزمون و خطا چیزی جز خرابی و بو گرفتن آب آن نصیبشان نشده است.

فیلتراسیون در پالوداریوم نقش بسیار مهمی دارد که باعث جلوگیری از گندیدن خاک و بو گرفتن آب می‌شود.

انواع گیاهان مختلفی را می‌توان در پالداریوم استفاده کرد. مانند گیاهان هوازی. گیاهان رطوبت دوست. گیاهان گوشتخوار و غیره

فقط باید به این نکته توجه داشت که گیاهان از نظر رژیم آبیاری و ساختار با هم همخوانی داشته باشند.

گیاهان مناسب برای محیط پالاداریوم :

در پالداریوم گیاهان باید بتوانند در برابر دما ، رطوبت و نوری که در آن محیط هست مقاومت کنند، همچنین باید در برابر سایر موجوداتی که در پالداریوم در کنار آن ها زندگی می کنند مقاوم باشند تا آسیب نبینند، شرکت طبیعت مدرن چند نمونه گیاه که می توانند در این زیستگاه  زندگی کنند را معرفی می کند.

سرخس ها :  از جمله گیاهانی که برای پر کردن فضای داخلی پالاداریوم مناسب هستند. از ویژگی های قابل توجه سرخس ها این است که بیشتر آن ها رشد زیادی دارند.

بهتر است به این نکنه توجه کنیم که برای چیدمان اولیه پلداریوم خود، گونه های کوچکتر سرخس را در نظر بگیریم تا بعد از طراحی کامل دکوراسون این زیستگاه به رشد خود ادامه دهند.

گیاه پیچک:  ازدیگر گیاهان مناسب برای طراحی محیط پالداریوم گیاه پیچک می باشد که بطور معمول به عنوان یک گیاه ریشه دار معرفی میشود و نکته مهم برای مراقبت از این گیاه این است که باید به رطویت مورد نیاز برای ریشه این گیاه توجه نمود تا بتواند به زندگی خود ادامه دهد. این گیاه برای از بین بردن نیترات ها از آب مخزن مورد استفاده قرار می گیرد.

خزه ها:   از پرطرفدارترین گیاهان پالداریوم  خزه ها می باشند. خزه ها موجب سرسبزی و زیبایی طبیعی در محفظه می شوند که به سختی قابل کنترل است همچنین به خوبی رطوبت را در محیط نگه داری می کنند.

خزه ها یک میانبر عالی برای ساخت کفپوس سبز رنگ است ، ولی باید در این مورد احتیاط لازم را داشته باشیم. چرا که می توانند آفات حیوانی، عوامل بیماری زا و حتی باعث ایجاد گونه های گیاهی و قارچی مضر در محیط شوند.

نگهداری از خزه ها چالش های زیادی را می طلبد چرا که برخی از آنها کاملا آبی ، برخی کمی غوطه ور و برخی دیگر محیط خاکی را ترجیح می دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *