پالوداریوم چیست؟

پالوداریوم چیست ؟

در زندگی ماشینی امروز فرصت حضور در طبیعت بسیار اندک است و حتی خبری از حیاط‌های پر از درخت و باغچه گذشته نیست. کمبود فضای سبز و دوری از طبیعت، انسان را به چاره‌اندیشی واداشته، به طوری که گیاهان و عناصر طبیعی را به شکل‌های مختلف به فضای داخل زندگی خود آورده است. امروزه ایده‌های متنوعی برای حضور طبیعت در داخل خانه و محیط کار طراحی شده که یکی از آنها پالوداریوم است. پیش از آنکه به صورت تخصصی درباره پالوداریوم سخن بگوییم به‌طور خلاصه می‌توانیم پالوداریوم را از نظر بصری به‌عنوان یک جنگل مینیاتوری تعریف کنیم.

همچنین می‌توان آن را یک اکسسوری دکوراتیو جذاب به شمار آورد که داخل آن از المان‌های طبیعی استفاده شده که حتی صدای آبشار و یا بوی جنگل در آن قابل بازسازی است. اگرچه پالوداریوم در همه جا قابل استفاده است و از زیبایی آن در هر وضعیتی می‌توان بهره برد

کاربرد پالوداریوم در فضاهای عمومی

اما در برخی مکان‌ها مانند کلینیک‌های روانپزشکی و بیمارستان‌ها، دفاتر وکالت، سالن‌های انتظار، اتاق‌های مشاوره و یا هر جایی که مردم به مدت طولانی ناچار از تحمل انتظار و شرایط پراسترس و خسته کننده هستند، به عنوان یک المان آرامش‌بخش می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

پالوداریوم چیست؟ اطلاعات بیشتری را کسب کنید!

در حالی که نگهداری چندین نوع گیاه در خانه معمولاً به فضای زیادی نیاز دارد، یکی از امتیازات پالوداریوم و به‌طور‌کلی تراریوم این است که امکان نگهداری چندین گیاه در یک محفظه کوچک را فراهم می‌آورد. همچنین در پالوداریوم می‌توان ترکیب‌بندی‌های مختلف و رنگبندی‌های متنوعی به دست آورد. در طراحی پالوداریوم چند رویکرد وجود دارد. یکی از روش‌ها ساخت پالوداریوم بر اساس یک نمونه قبلی است.

در این روش. سفارش دهنده. پالوداریوم. دلخواه خود. را با توجه. به نمونه‌هایی که قبلاً ساخته شده سفارش می‌دهد و یا یک طرح از پیش آماده را تهیه می‌کند. اما رویکرد جالب توجه دیگر این است که جایی مشخص از طبیعت را به دلخواه شبیه سازی نمود. سفارش دهندگان. می‌توانند. بخشی. از طبیعت. را بنا به سلیقه خود سفارش دهند و بدین منظور می‌توانند تصویر جنگل یا بخشی از طبیعت را که دوست دارند سفارش داده و آن بخش را در قالب یک محفظه مینیاتوری به خانه و محل کار خود آورده و هر روز آن را روی میز کار و محیط زندگی خود ب تعریف پالوداریوم

تعریف پالوداریوم

پالوداریوم یک کلمه لاتین است که از دو بخش «پالودا» و «ریوم» تشکیل شده است؛ ریوم به معنای محیط و پالو به معنای محیط آبی خاکی و باتلاقی است. اصطلاحاً به قسمت بکری از جنگل که دارای آب است پالوداریوم گفته می‌شود. در ایران نامهای مختلفی بر این جنگل سرسبز گذاشته‌اند، مانند «پالاداریوم» و «پالداریوم»، که صحیح‌ترین کلمه به واژه لاتین آن «پالوداریوم» است. پالوداریوم دارای دو قسمت آبی و خاکی است. در قسمت آبی آن می‌توان از گیاهان آبزی مختلف، انواع ماهی‌ها و موجودات دوزیست نگهداری کرد و در قسمت خاکی آن انواع گیاهان را نگهداری نمود.

انواع پالوداریوم
پالوداریوم چیست؟

پالوداریوم شامل انواع مختلفی است که عبارتند از: انواع پالوداریوم از نظر ترکیب گیاهان: استوایی، آمازونی، جنگلی. انواع پالوداریوم. از نظر ساختار: باز، بسته، ویواریوم. اگر به صورت پیش‌فرض. پالوداریوم را یک مکعب. مستطیل در نظر بگیریم. چنانچه تمامی اضلاع. این مکعب داشته باشد. به آن پالاداریوم بسته می‌گویند. و اگر تنها یک. وجه آن خالی باشد. به آن پالوداریوم. باز گفته می‌شود. ویواریوم. نوعی از پالوداریوم. بسته محسوب می‌شود. که محفظه آب آن مخفی است، یعنی اگر حوضچه آب پالوداریوم بسته مشخص باشد پالوداریوم نام دارد، اما اگر حوضچه آب آن مخفی باشد و با چشم دیده نشود به آن ویواریم گفته می‌شود.

پالوداریوم‌ها بستر مناسبی برای نگهداری انواع موجودات دوزیست و ماهی‌ها است. در مدل‌های پالوداریوم. باز فقط از ماهی‌های آب شیرین گیاهخوار و گوشتخوار می‌توان نگهداری کرد، اما در ویواریوم و پالوداریوم بسته می‌توان انواع دوزیستان مانند لاک‌پشت، خرچنگ مینیاتوری، لابستر، حلزون، گوگو (مارمولک خندان)، مارهای زینتی، هرمیت (خرچنگ خانگی)، انواع قورباغه‌هاو وزغ‌های زینتی، رتیل‌های زینتی، سمندرها و… را نگهداری نمود.

قسمت های مختلف پالوداریوم

البته نگهداری دوزیستان. بسته به سلیقه. افراد دارد. و بسیاری از افراد از موجودات زنده وحشت دارند. پالوداریوم. از قسمت‌های. مختلفی. تشکیل شده است؛ مانند. محفظه آب. زیرسازی. تأسیسات. ادوات برقی الکترونیک.نورپردازی. بک گراند تزئینات. بخش گیاهی. در پالوداریوم آپشن‌های مختلفی می‌توان اجرا کرد؛ مانند رعد و برق، باران، طلوع و غروب آفتاب، آبشار، آبشار مه، مه‌پاش، مه ‌ساز، نورپردازی، آکواریوم، برکه، ریموت کنترل، کنترل با اپلیکشن از راه دور و… .

ساخت پالوداریوم! پالوداریوم چیست؟بیشتر با آن آشنا شوید

ساخت پالوداریوم یک کار بسیار تخصصی است که نیاز به ذوق هنری، علاقه و البته تخصص دارد. کسی که می‌خواهد اقدام به پالوداریوم سازی کند، ابتدا باید به علم تراریوم سازی مسلط باشد. بعلاوه تخصص داشتن در زمینه آکواریوم سازی و پلنتاریوم هم مورد نیاز است تا در نهایت بتوان یک پالوداریوم کاملاً حرفه‌ای ساخت. پالوداریوم دارای ساختمان واحد شیشه‌ای می‌باشد و در پس آن زیرساخت و تأسیسات برقی کار می‌شود.

روی آن. بک گراندسازی. انجام شده و تمام گیاهان و خزه‌ها بر روی آن سوار می‌شود. کنترل آب، کنترل ورودی و خروجی هوا و کنترل نورپردازی و استفاده از لامپ رشد گیاه المان‌های پالوداریوم سازی محسوب می‌شود.

پالوداریوم سازی مورد علاقه افراد بسیاری است. و خیلی.از علاقه‌مندان. اقدام به ساخت. آن کرده‌اند‌. ولی پس از چند آزمون و خطا چیزی جز خرابی و بو گرفتن آب آن نصیبشان نشده است. فیلتراسیون. در پالوداریوم نقش بسیار مهمی دارد. که باعث جلوگیری از گندیدن. خاک و بو گرفتن آب می‌شود. انواع گیاهان مختلفی را می‌توان در پالوداریوم استفاده کرد، مانند گیاهان هوازی، گیاهان رطوبت دوست، گیاهان گوشتخوار و غیره. فقط باید به این نکته توجه داشت که گیاهان از نظر رژیم آبیاری و ساختار با هم هم‌خوانی داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *