تراریوم

 تراریوم چیست ؟

معنی لغوی تراریوم. یک کلمه لاتین است. که از دو کلمه ترا و ریوم تشکیل شده است.

ریوم به معنی محیط طبیعی. و ترا به معنی محیط‌های بکر طبیعت است. و اصطلاحا به محیط‌های بکر. صحرایی. و یا جنگلی. تراریوم گفته می‌شود.

اصطلاحا. به محیط‌هایی گفته می‌شود. که شبیه سازی قسمتی از جنگل یا صحرا است

در واقعیت تراریوم شبیه سازی یک گلخانه مینیاتوری است. که با استفاده از خزه. و گیاهان طبیعی. ساخته شده است. و دلیل شباهتش به گلخانه از آن جهت است. که مانند گلخانه‌های شیشه‌ای دما و رطوبت و نور و آبیاری قابل کنترل است.

تاریخچه تراریوم

تاریخچه تراریوم به سال 1842 برمی‌گردد. زمانی که دانشمند انگلیسی به نام ناتانیل وارد در حال بررسی آزمایشات خود بود. و به طور تصادفی نوعی گیاه را در شیشه پرورش داد. و بعدها از این طریق داخل شیشه انواع گیاهان را از لندن به کشور استرالیا میفرستاد.

انواع تراریوم

شرکت طبیعت مدرن با داشتن کادری مجرب در حوزه طراحی و اجرای انواع تراریوم آماده مشاوره به شما در این زمینه می باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

تراریوم انواع مختلفی دارد. از جمله صحرایی.جنگلی.صخره‌ای. موساریوم. کف پی‌وی‌سی. وتثبیت شده.

تراریوم صحرایی

تراریوم صحرایی با استفاده از انواع ساکولنت‌.و کاکتوس ها. ساخته می‌شود. و شبیه سازی قسمتی از صحرا است. نام‌های دیگر تراریوم صحرایی. تراریوم باز. و یا نیمه باز. و یانیمه بسته. است.

تراریوم جنگلی

نام‌های دیگر تراریوم. جنگلی اعم از تراریوم بسته. و مرطوب است.

تراریوم جنگلی. با استفاده از انواع گیاهان مینیاتوری. خزه‌های طبیعی ساخته می‌شود. و شبیه سازی قسمتی بکری از جنگل است.

 تراریوم جنگلی

موساریوم

موساریوم نوعی از تراریوم جنگلی محسوب می‌شود. که تفاوت آن با تراریوم جنگلی در میزان خزه آن است. اگر میزان خزه نسبت به گیاه بیشتر باشد. اصطلاحا موساریوم گفته. می‌شود. و اگر میزان گیاه نسبت به خزه بیشتر باشد. به آن تراریوم گفته. می‌شود.

موساریوم

معمولاً موساریوم‌ها دارای بک گراند خزه‌ای هستند و جلوه جالبی دارند

حتی در برخی از نمونه‌ موساریوم ها. هیچ گیاهی استفاده نشده.و فقط با خزه ساخته شده است و با سنگ و چوب و سایر اشیا تزیین شده است.

تراریوم صخره ای و تراریوم کف پی وی سی از انواع دیگر از نوع جنگلی هستند

تراریوم تثبیت شده

نوع دیگری از تراریوم. تثبیت شده است.که با استفاده از خزه و گیاهان تثبیت شده. درست می‌شود.

این نوع نیاز به نگهداری خاص و آبیاری ندارد. و فقط جنبه تزیینی دارد. البته گیاهان و خزه‌هایی که در این نوع استفاده شده‌اند. قبلاً زنده بودند. و توسط مواد نانو تثبیت شده‌اند. که در مقاله زیر راجع به خزه‌ها. و گیاهان تثبیت شده کاملاً توضیح داده می‌شود.

تراریوم

بخش های مختلف تراریوم

تراریوم از بخش‌های مختلفی. تشکیل شده است .

زیرسازی که شامل زهکشی ذغال اکتیو و خاک می‌باشد. و لایه بالایی که شامل خزه گیاه و تزیینات میباشد. که در ادامه به طور مفصل راجع بهش توضیح خواهیم داد.

زیرسازی

مهمترین قسمت تراریوم قسمت زیرسازی آن است. به دلیل آن به صورت اصولی و حرفه‌ای ساخته نشده باشد. عمر طولانی نخواهد داشت. و در مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت.

زیرسازی شامل سه لایه می‌باشد:

لایه اول یا همان پایین‌ترین لایه زهکشی می‌باشد. که با استفاده از سنگریزه و یا سنگ‌های آتشفشانی مانند. لیکاپون و یا پرلیت ساخته می‌شود.

اهمیت این لایه تز آنجایی مشخص می‌شود. که باعث جلوگیری از پوسیدگی ریشه‌ها و در نهایت خرابی گیاهان می‌شود.

وظیفه اصلی این لایه نگهداری آب مازاد نیاز گیاه در خود است. و در هنگام تشنگی گیاهان بازگرداندن این آب به خاک است.

اگر تراریوم فاقد لایه زهکشی باشد. خاک حالت باتلاقی پیدا کرده تمام گیاهان و خزه‌ها از بین می‌روند.

لایه زغال اکتیو

زغال اکتیو ۲۰۰ برابر حجم خود باکتری و میکروب را جذب می‌کند. و باعث جلوگیری از قارچی شدن خرابی کار می‌شود. علاوه بر آن بوی بد هم جذب می‌کند. و باعث می‌شود. بوی بد ندهد.

زیرسازی خاک مخصوص تراریوم

این خاک باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. مانند میزان آمینو اسید و کود مناسب همچنین زهکشی بالا برای عبور آب و جلوگیری از باتلاقی شدن خاک.

میزان کود موجود در خاک کار باید به گونه‌ای باشد. که نه گیاهان رشد زیادی کنند و نه فاقد مواد مغذی باشند. البته بحث فرآوری خاک مخصوص تراریوم بسیار تخصصی و گسترده‌ای است.

قسمت دوم کار ما که گیاهان خزه‌ها و تزیینات می‌باشد. بخش فوقانی یا بخش بالایی تراریوم نام دارد.

خزه

خزه یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین متریال موجود در تراریوم است. و نقش بسیار مهمی در زیبایی و سالم ماندن آن دارد. بسیاری از آفت‌ها. و حشرات. نشئت گرفته از خزه هستند. باید در استفاده کردن از خزه داخل کار دقت بالایی شود.

نکته اول راجع به خارج کردن حشرات از داخل خزه‌ها است. که با غرق  کردن خزه به مدت ۳۰ ثانیه در آب انجام می‌شود. و مرحله بعدقارچ کشی خزه‌هاست که حتماً باید به صورت صحیح خزه‌ها قارچ کشی شوند.

انتخاب نوع خزه در تراریوم بستگی به نوع آن دارد. و میزان گردش هوا داخل .و اندازه تراریوم تعیین کننده نوع خزه. در آن است.که این یک بحث بسیار تخصصی است.

گیاهان داخل تراریوم متناسب با نوع آن انتخاب می‌شوند. میزان نیاز نوری و رطوبتی و همچنین رژیم آبیاری یکسان تعیین کننده انتخاب گیاهان در یک تراریوم است. که این خود یک بحث کاملاً تخصصی است

در قسمت تزیینات میتوان از انواع سنگ‌ها ، شن‌ها ، صدف و گوش‌ماهی و …استفاده کرد.

همچنین از چوب آبنوس میتوان استفاده کرد. که چوب بسیار گران قیمتی است. ولی جای نگرانی نیست.چون با استفاده از تکنیکی. که در پکیج‌های آموزشی اموزش داده می‌شود. می‌توان هر چوبی را در تراریوم استفاده کرد.

انواع پلی استر مجسمه‌های پلاستیکی نیز می‌توان در تراریوم استفاده کرد. البته به شرط اینکه. حتماً با الکل ضدعفونی. شده باشند.

در نهایت ما یک کار جذاب و زیبا خواهیم داشت. که میزان زیبایی آن به سلیقه و خلاقیت سازنده بستگی دارد.

محفظه کار میتواند از جنس شیشه پلاستیک و یا طلق باشد. که معمولاً شیشه بهترین محفظه است.

 

تراریوم جنگلی

انواع شیشه برای تراریوم

شیشه‌ها انواع مختلفی دارند. و در دو دسته تنگ‌ها و چند ضلعی‌ها دسته‌بندی می‌شوند.

تنگ‌ها شامل ‌های درب چوب پنبه‌ای، درب فلزی درب شیشه‌ای. و بدون درب می‌باشند.

شیشه‌های چند ضلعی کخ آن شیشه‌های چند وجهی نیز می‌گویند.  نوعی از محفظه هستند.که با اشکال هندسی خاص جذابیت زیادی. به تراریوم‌ها می‌دهند. معمولاً با دست. ساخته. می‌شوند. که از دو نوع چند ضلعی ساده و و چند ضلعی نوار برنجی دار است.

در انتها باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر به تراریوم‌سازی علاقه دارید حتماً باید آموزش حرفه‌ای ببینید در غیر این صورت کار شما عمر بالایی نخواهد داشت به دلیل اینکه تراریوم یک محیط مرطوب و مستعد رشد و پرورش انواع موجودات قارچ‌ها باکتری‌ها میباشد و پس از مدت زمان کوتاهی دچار گندیدگی پوسیدگی و بوی بد می‌شود

 

    مشاوره 09122492756
    Call Now Button