باغ شیشه ای

باغ شیشه ای چیست؟

باغ شیشه ای نام ایرانی تراریوم است که به صورت یک باغ کوچک داخل یک بطری شیشه ای طراحی شده است. این اکوسیستم طبیعی معمولاً شامل گیاهان، سنگ ها، خاک ، خزه و … طبیعی است که به صورت زنده در داخل بطری شیشه ای قرار می‌گیرند. همچنین باغ شیشه ای با نام های شیشه گیاه و شیشه سبز نیز شناختخ می شود.

تراریوم ها معمولاً به عنوان تزئینات داخل خانه یا محل کار استفاده می‌شوند و برای آن‌هایی که علاقه‌مند به حفظ و نگهداری گل و گیاهان هستند، گزینه‌ای جذاب محسوب می‌شود و بهترین جایگزین سبد و دسته گل هستند.در مقاله تراریوم به توضیح جامع این اکوسیستم پرداخته شده است . شرکت طبیعت مدرن در این مقاله شما را با نامهای دیگر تراریوم و نمونه کار های خود بیشتر آشنا خواهد کرد.

باغ شیشه ای هدیه ای مناسب :

شیشه گیاه یا همان تراريوم همچنین به عنوان هديه ای لاکچری برای علاقمندان به گياهان و حيات وحش شناخته مي‌شود. شرکت طبیعت مدرن می تواند شما را برای تهیه این محصول با کیفیت و دارای ضمانت مشاوره دهد. این باغ‌های شیشه‌ای معمولاً در خانه‌ها یا محل کارها قرار می‌گیرند و به عنوان یک تزئین داخلی زیبا و منحصر به فرد شناخته می‌شوند.
باغ شيشه ای يك جور تزئينات منزل كاملاً مناسب برای كسانى است كە دوست دارند در خانە خود يك تکه از طبيعت بکر ببرند. علاوه بر منزل میتوان در فضای تنش آلود کاری هم به عنوان یک محیط زنده‌ و بکر نگهداری کرد و از آرامش اون لذت برد.

چه کسی تراریوم را اختراع کرد؟

یک پزشک لندنی به طور تصادفی اولین تراریوم را در اوایل دهه 1800 اختراع کرد. دکتر ناتانیل وارد ، پیله ای را در یک شیشه سرپوشیده قرار داد تا بتواند ظهور پروانه را مشاهده کند. با گذشت زمان، چندین گیاه از خاک در ته کوزه رشد کردند، از جمله یک سرخس. این امراو را متعجب کرد زیرا او تلاش ناموفقی برای پرورش سرخس در حیاط خانه خود داشت و علت این شکست را هوای آلوده از دودکش های شهر می دانست.

ناتانیل وارد ، پس از کشف خود، چندین کانتینر سرخس ساخت، که بعداً به عنوان موارد واردین نامیده شد. این تراریوم‌های اولیه به ‌سرعت محبوب شدند، به‌ویژه در میان افراد مرفه، از آنجا نمایش گیاهان آپارتمانی، باغ‌های مینیاتوری و صحنه‌های جنگلی محبوبیت پیدا کرد.

باغ شیشه ای چگونه کار می کنند؟

شیشه سبز یک روش عالی برای مشاهده نحوه عملکرد یک اکوسیستم است! رطوبتی که روی شیشه متراکم می شود به سمت پایین می رود تا خاک را دوباره مرطوب کند. گیاهان رطوبت را از خاک می گیرند و آن را از طریق برگ های خود تبخیر می کنند، در روشی به نام تعرق. قطره های آب تشکیل می شوند و از کناره های ظرف می چکند و به خاک باز می گردند. این فرآیند  همانند چرخه باران در طبیعت است و زندگی گیاهان را حفظ می کند.  محیط شیشه ای از گیاهان در برابر بیماری هاو حشرات و همچنین از هوای خشک مرتبط با بسیاری از خانه ها محافظت می کند.

دو نوع باغ شیشه ای یا تراریوم وجود دارد:

تراریوم سنتی “بسته” به طور کامل با یک شیشه پوشیده شده است. این برای ایجاد یک محیط مرطوب مناسب هست و برای سرخس عالیه. با این حال، شما همچنین می توانید یک تراریوم “باز” ایجاد کنید، که واقعا یک محیط خشک برای ساکولنت ها، کاکتوس ها و سایر گیاهان بیابانی است که به آب بسیار کمی (اما نور خورشید زیاد) و گردش هوای خوب نیاز دارند.

 

شیشه گیاه

 

ظرف شیشه ای

تقریباً از هر ظرف شیشه ای شفاف، مانند آکواریوم یا تنگ ماهی بزرگ، برای ساخت تراریوم استفاده میشود. حتی می توان از یک لامپ، یا یک بطری دهان گشاد استفاده کرد! اگر از یک آکواریوم قدیمی استفاده می کنید، ابتدا آن را برای نشت آزمایش کنید. آنها را می توان با درزگیر سیلیکونی ثابت کرد تا گوشه ها ضد آب شوند.

البته، مطمئناً می‌توانید تراریوم‌های شیشه‌ای(شیشه گیاه) بسته با طراحی خاص را به‌ صورت آنلاین از شرکت طبیعت مدرن خریداری کنید.

آموزش تهیه باغ شیشه ای یا شیشه گیاه

مواد لازم:

    1 – ظرف شفاف دلخواه شما

    2 –  سنگریزه‌ها، سنگ‌های رودخانه‌ای کوچک یا توپ‌های رسی منبسط شده که در هیدروپونیک استفاده می‌شوند.

    3 –  زغال چوب (زغال فعال، زغال چوب باغی، یا زغال سنگ کلوخه تا زمانی که محصول حاوی هیچ گونه افزودنی نباشد، همه کار می کنند)

    4 –  خاک گلدان (خاکی را با زهکشی مناسب انتخاب کنید تا از فشرده شدن و غرقاب شدن آن جلوگیری کنید)

    5 –  گیاهان (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد!)

   6 –  ابزار کاشت: یک قاشق، موچین دسته بلند یا حتی چوب غذاخوری می تواند هنگام کاشت در ظروف دهان نازک مفید باشد.

دستورالعمل ها

در ابتدا کف ظرف را با یک لایه از سنگریزه یا سنگ خرد شده بپوشانید. از این لایه زهکشی برای جلوگیری از غرقابی و باتلاق شدن خاک استفاده می شود.

 تکه های زغال چوب را به سنگ اضافه کنید یا روی آن را با یک لایه زغال سنگ خرد شده بپوشانید تا سنگریزه ها را بپوشاند. این به فیلتراسیون وجلوگیری از هرگونه بو کمک می کند.

در ادامه  بسته به اندازه ظرف و اندازه گیاهان، خاک استریل شده گلدان را روی زغال چوب اضافه کنید.

اگر ظرف شما به اندازه کافی بزرگ است، می توان خاک را به تپه ها و دره ها تبدیل کرد تا علاقه بیشتری به آن اضافه شود. برای داشتن محیطی طبیعی، سنگ ها و کنده های کوچک را اضافه کنید. حتی می‌توانید دریاچه‌ها، مسیرها، مجسمه‌ها و چوب‌های رانده شده را اضافه کنید.

در نهایت، زمان کاشت است. به دنبال گیاهان کوتوله یا کم رشد باشید که همگی نیازهای یکسانی به نور، رطوبت، آب و دما دارند. اندازه‌ها، شکل‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های مختلف برگ را با هم ترکیب کنید تا چیزهای جالبی داشته باشید. گیاهانی را انتخاب کنید که به شاخ و برگ مرطوب اهمیتی نمی دهند، مانند خزه، سرخس.

پس از کاشت شیشه گیاه، روی آن را با یک شیشه بپوشانید. اگر کناره ها به دلیل رطوبت بیش از حد مه آلود شد، روی آن را یک شکاف باز کنید تا مقداری از رطوبت از ظرف تبخیر شود. یک تراریوم بسته برای ماه ها و حتی سال ها بدون نیاز به آب کار می کند.  شیشه گیاه خود را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا از گرمای بیش از حد جلوگیری شود. نور فلورسنت ایده آل است.

سخن آخر :

شرکت طبیعت مدرن با بهره گیری از علم به روز دنیا و پرسنل مجرب خود آماده خدمت رسانی در زمینه تولید تراریوم به شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در تماس باشید.
تراریوم‌ها به عنوان یک جزء دکوراسیون داخلی باعث آرامش و حس مثبت می شود و
برخلاف باغات سنتی که نياز به نگهداری دارند، تراريوم نگهدارى ساده ای دارد.
اکوسیستم طبیعی موجود در تراریوم باعث حفظ رطوبت كافی در تراريوم می شود که رشد بهتر گياهان در داخل آن را موجب می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *